Schmierstoffe_Titel

Co to są środki smarne?

Przede wszystkim środki smarne chronią przed zużyciem. Zużycie jest spowodowane ciągłym ruchem dwóch części względem siebie i związanym z tym tarciem. W wyniku tego powierzchnie ulegają zużyciu i następuje utrata materiału. Zużycie może być również spowodowane obciążeniami chemicznymi lub termicznymi. Smary są więc nieodzownymi towarzyszami w przemyśle i są stosowane na wielu elementach i maszynach. Środki smarne można podzielić na oleje smarowe, smary, pasty smarowe i suche środki smarowe.

Środki smarne służą do tworzenia warstwy rozdzielającej i tym samym zmniejszają tarcie pomiędzy dwoma poruszającymi się względem siebie częściami. Wspomagają przenoszenie mocy, zapewniają odpowiednie zaopatrzenie w ciepło lub chłodzenie, tłumią drgania, mogą uszczelniać układy i chronić przed korozją.

Po pewnym czasie środki smarne ulegają zużyciu i muszą być ponownie nakładane w regularnych odstępach czasu. W instrukcjach obsługi producentów maszyn podane są informacje o tym, w jakich odstępach czasu wymagane jest dosmarowywanie. Długotrwała praca maszyn ze zużytym środkiem smarnym może prowadzić do uszkodzeń, a nawet do awarii maszyny. 

Zasadniczo wybór właściwego środka smarnego zależy od indywidualnych wymagań, a przede wszystkim także od konstrukcji maszyny i jej obszaru zastosowania oraz sposobu pracy. Podstawa środków smarnych mówi coś o podstawowych właściwościach i ich mieszalności. 

Czym są oleje smarowe?


Oleje smarowe lub oleje wielofunkcyjne mają wysoką zawartość oleju bazowego. Zaletą olejów smarowych jest ich bardzo delikatny film smarny. Ze względu na niską lepkość oleje smarowe idealnie nadają się do trudno dostępnych miejsc w maszynach. Ponadto chłodzą i rozluźniają zanieczyszczenia. Bardzo dobrze radzą sobie z wysokimi prędkościami na przekładniach, łańcuchach lub łożyskach.


Kliknij tutaj, aby zapoznać się z naszymi olejami smarowymi.
















Co to są smary?


W porównaniu z olejami smarnymi, smary mają wyższą lepkość i są stabilne, dlatego lepiej i dłużej przylegają do miejsca tarcia. Smary są szczególnie stabilne pod ciśnieniem i są stosowane, gdy na powierzchnie działają duże siły przy małej prędkości. Tak jest w przypadku przegubów, dźwigni, prowadnic ślizgowych, wrzecion, wałów, kół zębatych lub łożysk tocznych i ślizgowych. Smary składają się również w dużej mierze z oleju bazowego oraz zagęszczaczy i dodatków.


Kliknij tutaj, aby zapoznać się z naszymi smarami.

Czym są pasty montażowe?


"Pasty montażowe mają natomiast wysoki udział stałego środka smarnego - zwykle od 30 do 50 procent. Dzięki temu idealnie nadają się do pracy w wysokich temperaturach roboczych, przy dużych obciążeniach ciśnieniowych lub w warunkach stałego przebywania na otwartej przestrzeni. Chronią przed utlenianiem, korozją, korozją cierną, efektami stick-slip i "zimnym spawaniem". Pasty montażowe są stosowane tam, gdzie ruch jest niewielki lub żaden, ale działają bardzo duże siły. Dlatego są idealnym środkiem smarnym do połączeń śrubowych lub wciskania sworzni i śrub. Zapewniają, że połączenia śrubowe "trzymają się", ale w każdej chwili można je zdemontować.


Kliknij tutaj, aby zapoznać się z naszymi pastami montażowymi.









Czym są suche środki smarne?


Ponadto istnieje również grupa suchych środków smarnych. Można je podzielić na sproszkowane smary stałe, woskowe filmy ślizgowe oraz powłoki klejone zawierające ciało stałe. Suche środki smarne również tworzą bardzo drobny, suchy i mocno przylegający film smarny. Wykazują one dużą odporność na nacisk i zapobiegają przyleganiu zanieczyszczeń. Ponadto chronią przed efektem stick-slip, ułatwiają montaż i demontaż, chronią przed korozją i zmniejszają hałas maszyn. Jako przykład chcielibyśmy wymienić nasz spray do powlekania spoiwem MoS2. MoS2 to miękki minerał, który zawarty w smarze zapewnia wysoką odporność na ciśnienie. Spray można stosować np. na otwartych powierzchniach ślizgowych, które są narażone na działanie pyłu, na taśmach transportowych oraz wszędzie tam, gdzie smarowanie olejem lub smarem nie jest dozwolone lub pożądane.

Jakie są zalety prawidłowego smarowania?


✓  Zwiększona wydajność, jakość, niezawodność i zrównoważony rozwój

✓   Obniżone koszty energii i eksploatacji

✓  Wyższa wydajność maszyny dzięki dłuższym okresom międzykonserwacyjnym

✓   Niskie zużycie, a tym samym minimalne czasy przestoju

✓  Redukcja hałasu spowodowanego tarciem

✓  Dłuższa żywotność maszyn i systemów